NRV JJ For Nett
Avtalen som Samfunnsbedriftene har inngått med Inventura AS gir medlemsfordeler innen offentlige anskaffelser. (Illustrasjonsbilde, foto: Jill Johannessen)
Avtale gir medlemsfordeler

Slik får du bistand innen offentlige anskaffelser

Ønsker du bistand / opplæring i offentlige anskaffelser? • Energi | Havn | Avfall | Andre bransjer | Brann og redning

Offentlige anskaffelser kan gi svetteperler i pannen på noen hver. Samtidig gir regelverket store muligheter. Våre medlemmer kan nå nyte godt av Inventuras betydelige kompetanse på feltet.

- Gjennom avtalen som vi har inngått med Inventura AS ønsker vi å skape medlemsfordeler, sier juridisk direktør Agnete Sommerset. - Fordelene omfatter bistand til selve gjennomføringen av anskaffelser i tillegg til rådgivning og advokattjenester.

- Vi er også fornøyd med at avtalen inneholder et tilbud om e-læringskurs som folk kan ta når det passer. Dette er kurs som kan føre til sertifisering innen offentlige anskaffelser, legger hun til.

Handlingsrommet bør brukes

Om man benytter mulighetene som fins i regelverket, kan man gjøre bedre offentlige innkjøp. Det er blant annet mulig å ta miljømessige og sosiale hensyn i en innkjøpsprosess – så lenge man går frem på rett måte.

Regelverket har også en åpning for «innovative anskaffelser» der oppdragsgiver beskriver sitt behov og overlater til leverandørene å komme opp med mulige løsninger. Slik får begge parter brukt sin kompetanse optimalt.

Men nyskaping og «skreddersøm» kommer ikke av seg selv. Mange har erfart at det er lett å trå feil i et omfattende regelverk – som attpåtil er i stadig utvikling.

- Det er viktig for oss at våre medlemmer gjennom denne avtalen får tilgang til en vifte av relevante tjenester. Og at medlemmene vil kunne få bistand på kort varsel, fortsetter Sommerset.

- Og alt dette får de til konkurransedyktige satser. Prisene er en del lavere enn om de selv skulle gå ut på markedet og kjøpe tjenester av samme kvalitet, legger hun til.

Les også: Når er bedriften omfattet av anskaffelsesreglene – og hvilke regler gjelder når?

Benytt dere av medlemsfordelene

Når medlemmet og Inventura er enige om hva oppgaven går ut på, og omfanget på leveransen, sender Inventura en enkel oppdragsbekreftelse som undertegnes av begge parter med henvisning til nevnte avtales betingelser.

Medlemmer som ønsker bistand eller som har faglige spørsmål kan sende mail til Inventura.

Ved spørsmål om betingelser og vilkår i avtalen som Samfunnsbedriftene har inngått med Inventura, ta kontakt med juridisk direktør Agnete Busengdal Sommerset – tlf. 992 47 988.