Aasland Pa Distriktsenergi 2022 Nyny
Gladmelding fra Terje Aasland om at regjeringen nå foreslår å øke grensen for funksjonelt skille til 100.000 nettkunder
Funksjonelt skille flyttes til 100.000 kunder:

Gjennomslag i «nettkampen» nesten alle trodde var tapt

Energi

Samfunnsbedriftene Energi er svært glad for at regjeringen lyttet til oss og nå har besluttet å ta omkamp om funksjonelt skille. Et politisk flertall har gitt klare signaler om at grensen for funksjonelt skille flyttes fra 10.000 til 100.000 nettkunder.

Få trodde at vi skulle få gehør for en omkamp om funksjonelt skille som ble innført fra nyttår 2021. Men det fikk vi. Vi er nå ekstremt fornøyde med regjeringens forslag om å gjøre endringer i loven og heve grensen for funksjonelt skille fra 10.000 til 100.000 nettkunder, som også er på linje med kravene i EU.

Statsråden offentliggjør

Olje- og energiminister Terje Aasland, kunngjorde onsdag 1. juni at regjeringen foreslår å endre energilovens § 4 – 7 tredje ledd, fra 10.000 kunder til 100.000 kunder.

Forslaget vil nå sendes ut på høring, og deretter følger en ny beslutning i Stortinget, som nå har et flertall for å flytte grensen til 100.000 nettkunder.

Ønsker forutsigbare, men gode rammebetingelser

Samfunnsbedriftene Energi kjemper for gode, trygge og forutsigbare rammebetingelser for våre medlemmer. Vi vet at det både var spesielt og ikke minst kontroversielt da vi i møte med Energi- og miljøkomiteen i budsjettforhandlingene for 2022, ba om en omkamp rundt funksjonelt skille. Det er ikke vanlig med omkamp rundt slike viktige prosesser ved politisk maktskifte, men vi mener likevel at dette er så viktig for våre medlemmer, at en omkamp var viktig.

I et tett og godt samarbeid med El og IT forbundet samt Hallingdal Kraftnett, har vi fulgt opp denne saken i møter og brev, både med Olje og energiminister direkte og i møter med departementet.

- Gledens dag

Som andre, ønsker også vi stabile rammebetingelser for våre medlemmer. Men det må da være rammebetingelser vi mener er gode. Et funksjonelt skille ved 10.000 nettkunder har gitt en rekke store utfordringer for mange mindre selskap. Tilbakemeldinger fra våre medlemmer går på at utfordringene ikke er tilbakelagte, og at det er spesielt krevende å skaffe nok god kompetanse.

– Dette er en gledens dag. Takket være et godt samarbeid med fagforening og bransjen har vi sammen fått gjennomslag.  Vi er svært fornøyde med at regjeringen lyttet til oss og at de ser behovet for kompetanse over hele landet. Dette vil bidra til å lette hverdagen for både nettselskap og lokalsamfunn, og for en del også redusere kostnadene, påpeker Cecilie Bjelland, direktør for Samfunnsbedriftene Energi.