Annaleena (2)
Finske Annaleena Mäkilä er leder av den europeiske havneorganisasjonen Espo. Tredje «regattadel» av ESPOs årskonferanse legges til Oslo den 28. mai. (Foto: Espo)
ESPO-konferansen 2021

Havnestafett fra Valencia til Oslo, via Ghent

Havn

ESPO gjennomfører sin årlige konferanse i form av en «regatta» mellom tre europeiske byer. Når Oslo blir siste anløpshavn den 28. mai, blir hovedtema havnenes rolle innen klima, miljø og bærekraft.

- ESPO og vi arbeider sammen for å få på plass et meget godt program, sier havnedirektør i Oslo Ingvar M. Mathisen. - Men jeg kan allerede røpe at samferdselsminister Knut Arild Hareide har takket ja til å holde et innlegg, legger han til.

Den europeiske havneorganisasjonen (ESPO) avholder sine årlige konferanser i ulike havner i Europa. I fjor skulle konferansen endelig avholdes i Oslo. Korona-pandemien satte en stopper for det, og den ble utsatt til 2021.

I løpet av senhøsten ble det klart for sekretariatet i ESPO at en konferanse med deltakere fra hele Europa på ett sted ville bli vanskelig, gitt smittesituasjonen og smitterestriksjoner i Europa. Man bestemte seg derfor for å gjennomføre en regatta, hvor konferansen flytter seg fra tre ulike havner på tre dager. Siste dag vil bli avholdt i Oslo og hovedtema for denne dagen vil være havnenes rolle innen klima, miljø og bærekraft.

«Hybrid» konferanse

- Jeg skulle helst ha sett at vi kunne være vertskap for en fullskala ESPO-konferanse som vi hadde planlagt for i 2020, fortsetter Mathisen. En konferanse med tilreisende havnekollegaer fra hele Europa er nok dessverre ikke mulig i 2021 heller.

- Men når det ikke lar seg gjøre så har vi stor tro på alternativet «ESPO Conference Regatta 2021». Dette blir en hybrid konferanse, hvor det vil være mulighet å ha fysisk deltagelse i de respektive regionene hvor vertskapsbyene er lokalisert (Valencia, Ghent og Oslo) – avhengig av smittesituasjonen selvfølgelig.

- Fortsatt så både håper og tror jeg at vi kan ønske delegater velkommen til Oslo 28. mai, ikke bare fra Norge men også Norden og kanskje Nord-Europa, avslutter havnedirektøren.

Programmet og mer detaljert informasjon om regattaen vil bli publisert på nettsiden og vi vil etter hvert markedsføre regattaen på mange forskjellige flater.