Søk

Inkluderende arbeidsliv:

Den nye IA-avtalen - her er hovedpunktene

Hender som holder knokene sammen.
Foto: Rawpixel
|
Publisert:
27. februar 2019

Hele arbeidslivet får nå tilgang til arbeidslivssentrenes ressurser, også de av KS Bedrifts medlemmer som til nå ikke er IA-bedrifter. Den nye IA-avtalen gjelder fra 1. januar 2019 til 31. desember 2022.

Arbeidet med å skape et inkluderende arbeidsliv skjer i den enkelte virksomhet. Arbeidsplassen er hovedarenaen for IA-arbeidet. En viktig forutsetning for å lykkes, er godt partssamarbeid.
For å få bistand og støtte til arbeidet med IA-avtalens mål og innsatsområder på den enkelte arbeidsplass, kan virksomheter inngå samarbeid med sitt nærmeste NAV Arbeidslivssenter.
NAVs bistand og kompetanse vil være et sentralt virkemiddel for virksomhetens IA-arbeidet. Det skal være en dokumentert dialog mellom partene i virksomheten, det vil si både ledelse, tillitsvalgte og verneombud, før NAV Arbeidslivssenter yter bistand.

Nedenfor finner du hovedpunktene i den nye IA-avtalen:

Nye mål og innsatsområder

Partene er enige om to nasjonale målsettinger:
  • sykefraværet skal reduseres med 10 prosent sammenlignet med årsgjennomsnittet for 2018
  • frafallet fra arbeidslivet skal reduseres. Innsatsområdene er forebyggende arbeidsmiljøarbeid og lange gjentagende sykefravær.

Nye virkemidler og tiltak

  • Hele arbeidslivet får tilgang på arbeidslivssentrenes ressurser. NAV Arbeidslivssenter og den enkelte virksomhet får også større handlingsrom til selv å bestemme hvordan de vil samarbeide.
  • Målrette innsatsen mot bransjer og sektorer som har potensial for å redusere sykefravær og frafall gjennom bransjeprogrammer.
  • Etablere en ny arbeidsmiljøsatsing med vekt på kunnskapsutvikling, formidling og veivisning i forebyggende arbeidsmiljøarbeid. En nettportal på Arbeidstilsynets nettsider skal formidle kunnskap og kompetanse om effektivt forebyggende arbeidsmiljøarbeid.
  • Forsøk med kompetansetiltak for langtidssykemeldte som på grunn av sykdom eller skade ikke kan komme tilbake til sin tidligere arbeidsgiver.
  • Virksomheter som i dag har utvidet egenmelding kan og bør fortsette med det. I avtalen oppfordres virksomheter som i dag ikke har utvidet egenmelding til å vurdere dette. Det blir også foreslått at det innføres en plikt for arbeidsgiver til å drøfte utvidet rett til egenmelding med de tillitsvalgte. Det innebærer at flere arbeidstakere enn i dag kan få mulighet til utvidet egenmelding.

Ingen endringer i sykelønnen

Regjeringen vil ikke foreslå endringer i sykelønnsordningen i avtaleperioden, med mindre partene blir enige om noe annet. Det presiseres i avtalen at partene likevel kan diskutere problemstillinger knyttet til sykelønn.

Les mer om

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern