Frode Bård Nilssen er direktør i Arbeidsgiverservice og blant dem som svarer medlemmene om arbeidsrett, tariffavtaler og andre temaer på arbeidsgiverfeltet. Foto: Jill Johannessen
Skrevet av:
Frode Bård Nilssen
|
Publisert:
3. oktober 2022
I arbeidsgiverservice jobber det både advokater og rådgivere som hjelper deg i rollen som arbeidsgiver. Vi har bred kompetanse innen arbeidsrett og tariffavtaler.
I tillegg til å gi råd og veiledning i arbeidsretts- og tariffspørsmål, kan vi også bistå med omfattende bistand i forbindelse med for eksempel vanskelige personalsaker, problematiske sykefravær, virksomhetsoverdragelse og nedbemanninger.
Medlemmer kan få opp til to timers gratis bistand i en enkelt sak.
For hver sak vil bistand ut over de to gratistimene bli fakturert. Dette gjøres for å sikre at alle medlemmene får lik tilgang til ikke-fakturert bistand.
Av rettferdighetshensyn har vi også en begrensning på (totalt) antall gratistimer som hvert enkelt selskap kan benytte seg av i løpet av et år.
Vi kan tilby en svært gunstig medlemspris på vår fakturerte bistand. Som medlem hos oss får du mye spesialkompetanse for pengene.
– Arbeidsgiverservice bistår medlemmene med råd og veiledning i de fleste arbeidsgiverspørsmål. I tillegg til support på telefon, svarer avdelingen på nærmere 1000 skriftlige henvendelser fra medlemmene hvert år, sier direktør Frode Bård Nilssen.
Aller flest spørsmål er det rundt lønn/forhandlinger, arbeidstid/vakt og andre spørsmål om tariff. Men vi mottar også mange henvendelser om rekruttering, personalsaker, arbeidsmiljøloven, personaladministrasjon, sykefravær og ferie/permisjoner.
– I tillegg til å svare på henvendelser fra medlemmene, arrangerer vi en rekke sentrale kurs rundt de samme temaene, sier Nilssen.
– Hvis det er ønskelig kommer vi også ut til medlemmene og arrangerer tilsvarende kurs for ledelsen, evt. sammen med tillitsvalgte. Denne type «arbeidsgiverrelaterte» kurs blir svært rimelig for bedriften, da de vanligvis dekkes helt eller delvis av OU-midler.
I tillegg til support på telefon svarer Arbeidsgiverservice på rundt 1000 skriftlige henvendelser fra medlemmene. I 2020 var det spesielt stor pågang på grunn av koronapandemien.
Spørsmål om lønn/forhandlinger, arbeidstid/vakt og diverse tariffspørsmål utgjør rundt halvparten av de skriftlige henvendelsene fra medlemmene.