Sjøtransporten er avgjørende for norsk verdiskaping. Hele 90 prosent av eksport og 80 prosent av import går sjøveien via norske havner. Med et økende transportbehov framover, blir havnenes rolle viktigere enn noensinne.
Likevel taper sjøtransporten terreng. Det er ikke mangel på vilje, skip og kapasitet i havnene. Den største utfordringen er at veier og bane inn og ut av havnene fungerer som flaskehalser. Dermed stanser grønn og effektiv sjøtransport på kaia.
Reduserer utslipp og ulykker
Transport til sjøs er både trafikksikkert, energieffektivt og klimavennlig. Hvert eneste lasteskip kan fjerne hundrevis av utenlandske lastebiler fra våre overbelastede veier. Det vil drastisk redusere både utslipp, køer og trafikkulykker.
Myndigheter og næringsliv er enige om at mer gods skal fraktes på skip. Likevel går utviklingen altfor sakte – og i noen tilfeller i motsatt retning. Årsaken er at sjøtransport er en del av en sammenhengende, men ofte dårlig, transportkjede. Godset skal lenger enn å ende opp i en havn.
Sjøtransport trenger en sømløs kobling til vei og jernbane, men i dag har disse koblingene for mange flaskehalser. Trange, utdaterte veier og mangel på jernbanespor til havneterminalene gjør transporten dyrere, tregere og mindre forutsigbar.
Som et resultat velger mange å frakte varer med lastebil hele veien, selv om skip er et mer bærekraftig og trafikksikkert alternativ. Flaskehalsene på land kveler dermed sjøtransportens potensial.
Logistikk og verdiskaping
Dette handler ikke bare om logistikk, men også om verdiskaping. Norske havner er viktige motorer for industri- og næringsutvikling og har potensial til å bli drivkraft for nye grønne arbeidsplasser. Men det krever investering i havnene som sentrale knutepunkt i vårt transportsystem.
Alle er enige om at mer gods må fraktes på sjø. Paradoksalt nok blir relativt små, men helt avgjørende investeringer i havnene nedprioritert, mens det investeres milliarder i nye motorveier.
Vi mener tilgangsveier og jernbanespor til havnene må prioriteres like høyt som motorveiprosjekter. Dette krever en helhetlig planlegging av transportsystemet. Når valget nå er over og arbeidet med å lage en ny Nasjonal transportplan starter opp, må politikerne forstå at alle transportformer er deler av et sammenvevd transportsystem. Derfor må vi oppgradere på land for å hente ut effekten av transport på vann.
Norge har verdens nest lengste kystlinje, og det gir – bokstavelig talt – et hav av muligheter for bærekraftig transport. Men uten politisk handling blir sjøveien liggende som en tapt mulighet. For å styrke sjøtransporten og skape gode rammevilkår for næringslivet, må vi fjerne flaskehalsene på land. Da sikrer vi konkurransedyktig næringsliv og miljøvennlige transportløsninger for framtiden.