Samfunnsbedriftene og arbeidstakerorganisasjonene som er parter til Energiavtale II sendte 23. september et felles brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Målet er å få ned tiden som Nav bruker på å avklare om pleiepenger skal innvilges til ansatte som har behov for å gi pleie til noen som står dem nær. Lang ventetid er utfordrende for både ansatte og arbeidsgivere.
Partene vil ha endring
Det var under tariff-forhandlingene 2024 at Samfunnsbedriftene og fagforeningene NITO, Tekna og Lederne ble enige om å samarbeide om å løse denne utfordringen.
I brevet understreker vi at retten til pleiepenger er en god og viktig velferdsordning. Men når saksbehandlingstiden er lang, må arbeidstakeren av og til gå i lengre perioder uten inntekt.
Om vedtaksperioden er for kort, må arbeidstakeren ofte sende flere søknader. Behovet for å pleie sykt barn kan vare helt til barnet fyller 18 år. Og ved utviklingshemming kan det var enda lengre.
Ventetid på vedtak kan også være utfordrende for en arbeidsgiver. En uavklart situasjon gjør det vanskeligere å planlegge driften, organisere oppgaver og anslå bruk av vikarer.
Det kan oppstå perioder der ingen av partene vet hva som gjelder, men der arbeidstaker likevel må være fraværende over lengre tid for å yte omsorg.
Problemet vil vokse
Ifølge Nav var det i fjor nær 28.000 personer som mottok pleiepenger. Det er en økning på hele 150 prosent siden 2018. Med eldrebølgen vil problemet trolig vokse i omfang, og ramme mange arbeidstakere og familier.
Derfor ber vi Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Nav om å vurdere hvordan man kan få ned saksbehandlingstiden i saker om pleiepenger.
Noe av det man kan vurdere å endre, er rutiner eller krav knyttet til søknader, innhenting av dokumentasjon og medisinske vurderinger samt varigheten på vedtakene.
Målet må være at både arbeidstakeren og arbeidsgiveren får en raskere avklaring.