Søk

Vareeierundersøkelsen 2021:

Sjøfrakt er ofte et «skjult» alternativ for vareeierne, ifølge undersøkelse

Havneansatt som styrer kran.
Havnene kan øke sine fraktvolumer dersom sjøfrakt synliggjøres som et miljøvennlig og ressurseffektivt alternativ. Her en kranfører i Borg Havn. Foto: Erik Kirkman
|
Publisert:
29. mars 2022

- Det å avdekke vareeiernes utfordringer er avgjørende for å fremme sjøfrakten. Derfor er vareeierundersøkelsen viktig for alle havnene i landet vårt, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.

Stortinget har som mål å flytte gods fra vei til sjø og jernbane. Og nå foreligger en ny vareeierundersøkelse som er laget i regi av Shortsea Promotion Centre Norway. Undersøkelsen viser hvor mange av utfordringene ligger.
- Vi har intervjuet vareeiere som vil bruke sjø. Men i kampen om begrenset tid og ressurser, så vinner enkelhet og transparens. Sagt på en annen måte - de gir opp, sier daglig leder i Shortsea Promotion Centre Norway, Jørn Askvik i en pressemelding.

Finner ikke frem

Undersøkelsen viser at en av fem vareeiere har opplevd å ikke finne frem til relevant informasjon om transporttilbud. Flertallet gjør disse erfaringene innen sjø og bane.
Sjøveien oppleves som mer fragmentert og kompleks enn landeveien. Når det er vanskelig å hente inn informasjon, så blir også innkjøpsprosessen mindre effektiv.
- Det er viktig at vi nå tar grepene som trengs. God og hensiktsmessig informasjon er et viktig grep for at vareeiere i størst mulig grad skal benytte seg av sjøfrakt som et miljøvennlig og ressurseffektivt alternativ, sier Kjell-Olav Gammelsæter.

Vil samarbeide

- Dette er noe vi i Norske Havner er veldig opptatt av og som vi jobber aktivt med, blant annet i to av fagnettverkene våre. Og det er noe vi ønsker å fortsette å samarbeide om med naturlige samarbeidspartnere som ShortSea Promotion Center.
- Vareeieren er godt fornøyd med vei som transportform. Fornøyde kunder vurderer endring som en operasjonell risiko, sier Askvik.
- Utvikling må starte med kundeopplevelsen for deretter å jobbe bakover mot løsningen som tilbys. Ikke starte med løsningen, for deretter å finne forskjellige måter å selge løsningen på, mener han.

Les mer om

Vareeierundersøkelsen 2021

Ca. 90 vareeiere har fått tilsendt Shortsea Promotion Centre Norways vareeierundersøkelse 2021. Tanken er å kartlegge utfordringene rundt å velge varefrakt til sjøs eller bane som et alternativ til varefrakt på vei.
Shortsea Promotion Centre (SPC) er et samarbeidsprosjekt mellom maritim næring og norske myndigheter med fokus på godsoverføring. SPC er en del av et europeisk nettverk av tilsvarende sentere som jobber for å gjøre sjøveien til en større del av en intermodal verdikjede.
Last ned Den nasjonale vareeierundersøkelsemn 2021

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern