Klimagassutslipp fra veitrafikk står for 55 prosent av klimagassutslippene fra transport og 17 prosent av Norges totale klimagassutslipp. Økningen skyldes i første rekke økt godstransport, som har gitt større utslipp fra varebiler og tyngre kjøretøy. Frem mot 2030 er det forventet at transportsektoren vil stå for mer en halvparten av ikke-kvotepliktige utslipp.
Ladeinfrastruktur er nøkkelen
Som grafen under viser, er veitrafikk også den sektoren hvor potensialet til utslippskutt innenfor ikke-kvoteplikt sektor er størst. Derfor har regjeringen bestemt at i 2025 skal alle nye personbiler være utslippsfrie. For å lykkes med dette er elektrifisering essensielt. Dette forutsetter tilstrekkelig ladeinfrastruktur og styrking av virkemidler som legger til rette for raskere innfasing av elektriske kjøretøy og bruk av biogass i tungtransport.
Mangelen på tilgjengelig ladeinfrastruktur i grisgrendte strøk og for nye elektriske kjøretøytyper er en barriere for å nå regjeringens mål. I Samfunnsbedriftene er vi opptatt av at myndighetene tilrettelegger for en utrullering av ladeinfrastruktur til transport i hele landet – også i mer grisgrendte strøk - der det ikke nødvendigvis er kommersielt lønnsomt i alle fall på kort sikt. ENOVAs investeringsstøtte til etablering av ladeinfrastruktur (både for land- og sjøtransport) er derfor et svært viktig virkemiddel.
Filmen Slik kan rekkeviddeangst løses kommer snart.
Flytende biogass gir mer klimavennlig godstransport
Det er fremeles slik at sjøveien er den mest miljøvennlige måten å flytte gods på, men mye av distribsusjonen må gå med tungtransport for å komme frem til varehusene. Det har vært en vesentlig økning i tungtansporten de siste tiårne, som står bak storparten av de økte utlslippene fra veitafikken. Antall tunge lastebiler kan øke med så mye som 70 prosent de neste 30 årene, i følge Norsk transportplan 2018-2027.
Økt bruk av avansert flytende biodrivstoff i veitransport kan, ifølge Klimakur 2030, redusere utslippene med 2,55 tonn CO2-ekv. i perioden 2021-2030, som tilsvarer 100 prosent av nybilsalget av personbiler i samme periode.
Se filmen Full trøkk på biogasspedalen
Handler om mer enn drivstoff
I Samfunnsbedriftene er vi opptatt av at i tillegg til innfasing av mer miljøvennlige drivstoff, så må mer av godstrafikken over fra vei til sjø. Det er derfor ikke tilstrekkelig å legge til rette for klimavennlige drivstoff, som flytende biogass, hydrogen og el. Det kreves også strukturelle endringer og en helhetlig tilnærming til transportsektoren for å få mer av godset over fra vei til sjø. Det vil få ned utslippene, redusere vedlikeholdskostnader og ikke minst redusere antallet dødsulykker.
Transport på like vilkår er et nøkkelen for å få til et skifte fra vei til sjø. Veiprising vil sikre at de ulike transportformene i større grad dekker kostnaden en utsetter samfunnet for og bidrar til likere konkurranse mellom transportformene
Les mer om forslag til tiltak og virkemidler i Samfunnsbedriftenes høringssvar til Klimakur 2030.