Deltok du på vårt første webinar om digitalsikkerhetsloven? Nå går vi dypere inn i materien, og ser nærmere på hva den innebærer for havnene.
Formålet med digitalsikkerhetsloven og digitalsikkerhetsforskriften er å fastsette felles grunnleggende krav til digital sikkerhet for virksomheter som leverer samfunnskritiske tjenester.
Må din havn følge reglene?
Dersom din havn oppfyller noen av følgende kriterier, er dere pålagt å følge det nye regelverket:
- Havner/havneanlegg med mer enn 100.000 tonn gods årlig (over fem år)
- Havner eller havneanlegg som håndterer mer enn 100.000 passasjerer årlig (over fem år)
Også havner som ikke oppfyller noen av de ovennevnte kriteriene, kan med fordel følge regelverket. Det vil gi et ekstra nivå av sikkerhet for så vel eierne og brukerne og de som driver havnen.
Regelverket skal særlig bidra til å forebygge, avdekke og motvirke uønskede hendelser i nettverk og informasjonssystemer som brukes for å levere samfunnsviktige tjenester.
Praktisk tilnærming
Dette kurset gir deg verktøy og praktiske råd for å etterleve kravene i digitalsikkerhetsloven. Vi følger lovens tredelte tilnærming til sikkerhetsarbeidet: å forebygge, avdekke og motvirke.
Med det går vi gjennom hvordan du kan oppdatere styringssystemet, forankre ansvaret hos ledelsen og sikre at din havn oppfyller kravene.
Det blir representanter for konsulentselskapet
Deloitte og ikke-profitt virksomheten
NORMA Cyber som står for det faglige innholdet. NORMA Cyber fremmer digital sikkerhet for maritime næringer.
Agenda
1. Innledning og oversikt – Kort om digitalsikkerhetsloven, hvordan du finner ut om din virksomhet er omfattet gjennom terskelverdier, samt kort om tilsyn og sanksjoner
2. Slik tilpasser du virksomheten til de nye kravene om digital sikkerhet – Hvordan du går frem for å sikre etterlevelse, forankring, ledelsesansvar, strategi og ressursbruk
3. Kartlegging og etterlevelse – Oversikt over kravene i regelverket, innmeldingsplikt, tips til gap-analyse, kartlegging av tjenester, leveransekrav og systemer
4. Risikostyring og beredskap – Risikovurdering og beredskapsplaner
5. Oppfølgingsplikt for leverandører – Hvilke leverandører er omfattet, hvilke krav må din virksomhet stille til leverandørene
6. Varsling og hendelseshåndtering - Varslingsplikter og frister, håndtering av hendelser
Fakta om webinaret
Dato: 26. november kl. 09.00–11.30
Sted: Teams-lenke blir sendt ut dagen før webinaret
Pris:
- Medlemmer: 2.500 kr
- Andre deltakere: 3.000 kr