Det er en spennende tid med ettparti-regjering, og et storting hvor halvparten av representantene er nye. Det betyr også store utskiftinger i komiteene. Og det betyr at Stortinget har mer makt enn noen gang tidligere.
Samfunnsbedriftene Avfall og ressurs har vært aktive, og deltatt i høringsmøter med nærings-, finans-, kommunal-, samt energi- og miljøkomiteen. Det ble hektisk, da statsbudsjettet ble utsatt en uke, mens komitéhøringene ble avholdt på de planlagte datoene.
I møtene har vi prioritert saker som forbrenningsavgift, produsentansvar, behovet for finansiering og ikke minst våre medlemmers rolle med tanke på samfunnssikkerhet og beredskap.
Beredskapen må styrkes
Avfallssektoren er i dag i liten grad inkludert i totalforsvarsarbeidet, til tross for sin avgjørende betydning for helse, miljø og energiforsyning.
I vårt skriftlige innspill ba vi justiskomiteen styrke avfallssektorens rolle i både nasjonalt og lokalt beredskapsarbeid. Vi påpekte blant annet at avfallshåndtering ikke er anerkjent som en kritisk samfunnsfunksjon.
Denne mangelen svekker oversikten over konsekvensene ved bortfall av tjenesten lokalt. Og det bidrar til utilstrekkelige vurderinger av nasjonal behandlingskapasitet – blant annet for energigjenvinning av restavfall.
Kutt forbrenningsavgiften
Utfordringene med forbrenningsavgiften ble særlig tatt opp i finanskomiteen, der vi ba om at avgiften halveres. Det skal redde energigjenvinning – både som løsning for restavfallet, og som alternativ til elektrisk oppvarming i en tid der det er viktig å ha flere energikilder.
Dessuten er energigjenvinning viktig for den nasjonale beredskapen i krisesituasjoner.

Her er næringspolitisk rådgiver Thomas Rem og direktør Svein Kamfjord avbildet før de skal inn på høring i en stortingskomité.
Produsentansvaret må styrkes
Produsenter og importører sluntrer unna ansvaret for å dekke kostnadene som kommunene får ved å samle inn og håndtere avfall som går under produsentansvaret. Det er noe vi særlig tok opp i energi- og miljøkomiteen.
Et svakt produsentansvar tapper oss for ressurser som kunne gått til investeringer. Derfor ba vi politikerne om å gå så langt som å instruere regjeringen om å være mer aktive i kostnadsberegninger, slik både den svenske og den danske regjeringen er.
Penger til nye anlegg
Det er utfordrende å finne midler til anlegg som kan øke utsorteringen. Og nettopp slike anlegg er avgjørende for å få ressursene inn i ny produksjon. Selv om Norge trenger slike anlegg for å nå målene om en sirkulær økonomi, gis det per i dag ingen bistand.
Derfor ba vi både energi- og miljøkomiteen og næringskomiteen om å bidra til en utredning. Her skal man få skissert opp mulighetsrommet for å finansiere anleggene som må bygges for å realisere den sirkulære økonomien.
Det må være en ordning som er uavhengig av eierskap og sektor. For de som får de konkrete kravene, må også ha tilgang på virkemidler.
Viktig samfunnsoppdrag
De kommunale avfallsaktørene skal gjennomføre lovpålagte oppgaver på avfallsområdet. Våre innspill til stortingskomiteene har dreiet seg om mulighetene til å etterleve både kravene og forventningene til disse tjenestene.
Vi har gjennomgående argumentert ut fra våre medlemmers betydning for å nå miljømålene, for deres behov for finansieringsmuligheter og for at de utgjør en viktig del av samfunnets totalberedskap.
Vi opplever ikke noen grunnleggende uenighet i det vi ber om på vegne av den kommunale avfallsbransjen. Vi opplever heller ingen uvilje mot å løse problemstillingene vi bringer til torgs.
Så da gjenstår det vel bare for de folkevalgte å handle?