Et voksende antall unge er hverken i jobb eller i utdanning. Det er et stort problem både for dem det gjelder og for arbeidsmarkedet som trenger arbeidskraft.
Samfunnsbedriftene støtter derfor målsetningen om å få flere i denne gruppen ut av utenforskapet og inn i arbeidslivet.
– Det er meget positivt at man nå prøver ut en ordning der bistandsbehovet for unge utenfor skole og arbeid i større grad løsrives fra helsemessige vurderinger og medisinske inngangsvilkår, sier advokat Elen Schmedling Gimnæs i Samfunnsbedriftene.
– Bistand fra Nav og eventuelt andre offentlige aktører må relateres til de reelle behovene som skal møtes, og ha fokus på den enkeltes funksjon, evner og muligheter, fremfor redusert helse.
Den enkeltes behov
I høringssvaret ber Samfunnsbedriftene om at man må se behovet til det enkelte mennesket. Unge som står utenfor, bør få muligheten til individuelt tilpassede opplegg for yrkesrettet aktivitet, med tett oppfølging.
Alle deltakerne må få anledning til å fullføre programmet. Derfor bør aktivitetskravene kunne tilpasses den enkelte underveis.
Det er også viktig å finne ut om ordningen faktisk vil få ned andelen unge som havner på mer eller mindre varige helserelaterte ytelser. Derfor blir det viktig med en rask evaluering.
Videre bør ungdomsprogrammet og den tilhørende inntektssikringen henge godt sammen med andre arbeidsmarkedstiltak og ytelser. Det kan blant annet dreie seg om arbeidsavklaringspenger og lønnstilskudd.
Man må også unngå at det blir opphold mellom dette tiltaket og eventuelt ytterligere bistand fra Nav.
Bruk en arbeidsinkluderingsbedrift!
I forslaget legges det opp til at utvalgte Nav-kontorer i utvalgte fylker får ansvaret for forsøket. Men i et av forsøksfylkene bør man vurdere å benytte en eller flere arbeidsinkluderingsbedrifter som leverandør, i stedet for Nav.
Det er flere grunner til at Samfunnsbedriftene mener dette.
Sammen med sin eierkommune kan en arbeidsinkluderingsbedrift ha lettere for å nå unge i målgruppen. I tillegg kan det være lettere å gi en lokalt forankret oppfølging så lenge programmet varer.
Det ville også gi en bredere erfaringsplattform i forsøket. Inntektssikring og økonomiske ytelser bør ellers være de samme som når tiltaket gjennomføres via Nav.