Søk

Medlemshjelp gir gjennomslag

UNDERSØKELSER: Samfunnsbedriftene bruker spørreundersøkelser for å finne ut hva medlemmene mener. Det gir verdifull informasjon i møter med myndigheter og beslutningstakere.
|
Publisert:
17. september 2020

– Informasjonen vi har fått i spørreundersøkelser til medlemmene er gull verdt for å få gjennomslag under koronakrisen, sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene.

Han er takknemlig for at medlemmene i en hektisk koronahverdag tar seg tid til å svare på undersøkelser om ulike forhold ved driften av selskapene.
– Vi er til for medlemmene våre, og det er derfor viktig å få oversikt over hvilke utfordringer de har. Ofte kan vi hente informasjon fra enkeltbedrifter eller bransjestyrene, men under koronakrisen har det også vært nødvendig å få et helhetlig bilde av situasjonen, sier Brevik.
Derfor har Samfunnsbedriftene sendt ut en rekke spørreundersøkelser gjennom verktøyet Questback.
– Vi er forsiktige med å sende ut undersøkelser i tide og utide, og vurderer nøye før vi ber om tilbakemeldinger. Det er viktig for oss at vi ikke oppleves som masete, og da må vi være sikre på at informasjonen vi henter inn kan brukes konstruktivt for å få bedre rammevilkår, sier Brevik.

Bedre rammevilkår

Han kan vise til flere gjennomslag
– Vi spurte våre interkommunale selskaper om endringer i IKS-loven. Det bidro til at vi fikk gjennom midlertidig adgang til å holde digitale møter i en tid hvor representantskapene skulle levere årsregnskap og ikke kunne møtes fysisk.
– Vi har spurt våre medlemmer om permitteringer og pensjon, og det gjorde at vi fikk avklart reglene rundt dagpenger og eventuelle tap av pensjonsrettigheter.
– Vi har også hentet informasjon som gjorde at flere av våre bransjer ble kategorisert som samfunnskritiske, blant annet avfallshåndtering og krisesentre som ikke var med i den første listen over samfunnskritiske funksjoner. De fikk vi med, og det ga selskapene en langt enklere hverdag.
– Og ikke minst har det vært viktig å vite hvordan medlemmene har klart seg økonomisk, og det har gjort oss i stand til å påvirke politikere og beslutningstakere til å se nærmere på hvordan de ulike bransjene og medlemmene kan få kompensert for tapte inntekter, sier Brevik.

Positive tilbakemeldinger

Han legger til at det nok kommer noen flere undersøkelser utover høsten.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger på dette så langt. De fleste ser jo at vi gjør dette for å hjelpe medlemmene mest mulig effektivt. Og de som har dårlig tid, blir naturligvis tilgitt om de ikke rekker å svare på alt. Men jeg vil jo legge vekt på at denne typen informasjon er gull verdt for å få gjennomslag under koronakrisen.
– Det er ikke alt vi kommer i mål med, men vi gir oss ikke. Vi jobber videre med å påvirke på områder hvor vi ennå ikke har fått gjennomslag, sier Brevik.

Les mer om

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern