Søk

Møteplassundersøkelsen 2025:

Ønsker flere korte digitale kurs

Fire personer sitter i panelsamtale på en scene.
Årskonferansen i 2024 var godt besøkt, men aller helst vil Samfunnsbedriftenes medlemmer ha kortere digitale kurs når de skal ha faglig påfyll. Foto: Steinar Q. Andersen
|
Publisert:
12. juni 2025

Samfunnsbedriftenes møteplassundersøkelse viser at medlemmene ønsker seg flere korte og digitale kurs. – Samtidig ser vi at mange også har behov for å møte fysisk, så vi skal fortsatt tilby et bredt utvalg møteplasser.

Det sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene etter å ha studert resultatene fra vårens undersøkelse om møteplasser blant medlemmene.
– Ved siden av arbeidsgiverservice, juridisk rådgivning og politisk gjennomslag, er kurs og arrangementer blant våre kjernetjenester. Derfor er vi svært interesserte i å høre medlemmenes mening.
– Resultatene fra undersøkelsen kommer til å styre vårt tilbud slik at det treffer deres behov på best mulig måte, sier Brevik.

Kort og digitalt

Ett av de mest iøynefallende resultatene er at digitale kurs settes høyest, og gjerne de kortere kursene på 1-2 timer. 76,6 prosent sier at dette er mest aktuelt for dem. I den andre enden av skalaen kommer store fysiske konferanser, som bare 20,7 prosent sier er mest aktuelt.
Figur fra møteplassundersøkelsen.
Digitale kurs trekkes fram som mest aktuelle for medlemmene.
– På den ene siden betyr det at vi treffer godt med vår dreining mot kortere digitale kurs. Vi vet at medlemmene våre har hektiske dager, og ikke alltid kan sette av en halv eller hel dag til et arrangement, og heller ikke reise langt for å delta.
– Samtidig vet vi at lederkonferanser i de ulike bransjene er svært godt besøkt, så her skal vi finne en god balanse, sier Brevik.
Figur fra møteplassundersøkelsen.
Korte kurs er favoritten hos medlemmene.

Relevans og pris

Ikke oppsiktsvekkende er det relevans for virksomheten som er mest avgjørende når folk deltar på ulike kurs. Deretter følger pris og kvalitet på foredragsholdere.
– Dette vil alltid være en balansegang. Mens oppunder halvparten mener at prisen på møteplassene er passe eller lave, er det en god del som mener at prisnivået ligger litt høyt. Vi prøver så langt vi kan å tilby rimeligst mulig møteplasser, og sørger alltid for at vi er godt under prisene ellers i markedet.
– Samtidig ønsker vi å tilby de beste fagpersonene på våre møteplasser, og det vil ofte påvirke prisen, sier Brevik.

Innhold viktigere enn omgivelser

Samfunnsbedriftenes medlemmer lener seg mot en nøysom holdning når det kommer til standard på lokaler, servering etc. på større kurs og arrangementer.
Mens 43,8 prosent svarer at de aksepterer lavere standard hvis det gir lavere deltakeravgift, er det bare 10,7 prosent som sier at de ønsker høyere standard og gjerne betaler ekstra for det. 42 prosent svarer at standard ikke spiller noen rolle.
– Dette er i tråd med vår oppfatning av en medlemsmasse som er mest opptatt av det faglige innholdet, og som har en sunn holdning til kost-nytte, sier Brevik.

Digital kursportal

I møteplassundersøkelsen blir medlemmene også spurt om interessen for en digital kursportal hvor de kan kjøpe digitale kurs og følge kursene når det passer dem. Hele 70 prosent svarer at dette er interessant, og for bransjene havn og brann/redning er tallene helt oppe rundt 90 prosent.
– Det viser at medlemmene våre har behov for fleksibilitet, og at det ikke alltid er lett å få gjennomført kompetanseheving i løpet av hektiske arbeidsdager. Vi vil derfor se nærmere på om det er mulig å utvide vår kursportefølje til også å omfatte et slikt tilbud, sier Brevik.

Les mer om

Fakta

Samfunnsbedriftene gjennomførte i mars en undersøkelse om kurs og arrangementer blant sine medlemmer.
113 daglige ledere svarte på undersøkelsen, noe som gir en svarprosent på 22.
I undersøkelsen sier 62% at de er fornøyde med tilbudet av kurs og arrangementer, 26% er nøytrale, mens bare 1,8% er misfornøyde. Rundt 10% svarer «vet ikke».
70% er fornøyde med informasjon om kurstilbudet, mens 22% er nøytrale. Også her er det bare 1,8% som er misfornøyde.
Blant kurs og arrangementer som er mest aktuelle, trekker respondentene fram KI-kurs (75,5%), lederutvikling (71,2%), arbeidsgivers styringsrett (63,7%) og offentlige anskaffelser (61,9%).
Marina Djoric
Bilde av Marina Djoric. Foto: Marko Milosevic.
Rådgiver
944 85 039
Send en e-post

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern