Det sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene etter å ha studert resultatene fra vårens undersøkelse om møteplasser blant medlemmene.
– Ved siden av arbeidsgiverservice, juridisk rådgivning og politisk gjennomslag, er kurs og arrangementer blant våre kjernetjenester. Derfor er vi svært interesserte i å høre medlemmenes mening.
– Resultatene fra undersøkelsen kommer til å styre vårt tilbud slik at det treffer deres behov på best mulig måte, sier Brevik.
Kort og digitalt
Ett av de mest iøynefallende resultatene er at digitale kurs settes høyest, og gjerne de kortere kursene på 1-2 timer. 76,6 prosent sier at dette er mest aktuelt for dem. I den andre enden av skalaen kommer store fysiske konferanser, som bare 20,7 prosent sier er mest aktuelt.

Digitale kurs trekkes fram som mest aktuelle for medlemmene.
– På den ene siden betyr det at vi treffer godt med vår dreining mot kortere digitale kurs. Vi vet at medlemmene våre har hektiske dager, og ikke alltid kan sette av en halv eller hel dag til et arrangement, og heller ikke reise langt for å delta.
– Samtidig vet vi at lederkonferanser i de ulike bransjene er svært godt besøkt, så her skal vi finne en god balanse, sier Brevik.

Korte kurs er favoritten hos medlemmene.
Relevans og pris
Ikke oppsiktsvekkende er det relevans for virksomheten som er mest avgjørende når folk deltar på ulike kurs. Deretter følger pris og kvalitet på foredragsholdere.
– Dette vil alltid være en balansegang. Mens oppunder halvparten mener at prisen på møteplassene er passe eller lave, er det en god del som mener at prisnivået ligger litt høyt. Vi prøver så langt vi kan å tilby rimeligst mulig møteplasser, og sørger alltid for at vi er godt under prisene ellers i markedet.
– Samtidig ønsker vi å tilby de beste fagpersonene på våre møteplasser, og det vil ofte påvirke prisen, sier Brevik.
Innhold viktigere enn omgivelser
Samfunnsbedriftenes medlemmer lener seg mot en nøysom holdning når det kommer til standard på lokaler, servering etc. på større kurs og arrangementer.
Mens 43,8 prosent svarer at de aksepterer lavere standard hvis det gir lavere deltakeravgift, er det bare 10,7 prosent som sier at de ønsker høyere standard og gjerne betaler ekstra for det. 42 prosent svarer at standard ikke spiller noen rolle.
– Dette er i tråd med vår oppfatning av en medlemsmasse som er mest opptatt av det faglige innholdet, og som har en sunn holdning til kost-nytte, sier Brevik.
Digital kursportal
I møteplassundersøkelsen blir medlemmene også spurt om interessen for en digital kursportal hvor de kan kjøpe digitale kurs og følge kursene når det passer dem. Hele 70 prosent svarer at dette er interessant, og for bransjene havn og brann/redning er tallene helt oppe rundt 90 prosent.
– Det viser at medlemmene våre har behov for fleksibilitet, og at det ikke alltid er lett å få gjennomført kompetanseheving i løpet av hektiske arbeidsdager. Vi vil derfor se nærmere på om det er mulig å utvide vår kursportefølje til også å omfatte et slikt tilbud, sier Brevik.