Her finner du logo, logosymbol, fargepalett og andre elementer fra vår grafiske profil.
Logo
Logoen består av logosymbol og navnetrekk. Symbolet er satt sammen av en heksagon delt i to, og representerer både Samfunnsbedriftene i samspill med sine medlemsbedrifter, bedriftenes samspill med samfunnet, og individets samspill med sin arbeidsgiver.
Hovedlogo
Hovedlogo og bransjelogo er komponert etter de samme prinsippene. Logosymbolets høyde definerer avstanden mellom logoelementene, samt freespace rundt logo. Størrelsesforholdet mellom disse logoelementene er konstant, og skal ikke endres.
Det foreligger fire varianter av hovedlogo. Positiv logo med oransje logosymbol og sort tekst er primærlogo, og skal benyttes på lyse bakgrunner. Negativ logo med oransje logosymbol og hvit tekst skal benyttes på mørke bakgrunner.
Hvit logo skal kun benyttes på mørke bakgrunner hvor positiv logo ikke kan gjengis. Sort logo skal også kun benyttes på lyse bakgrunner hvor negativ logo ikke kan gjengis.
Det er utviklet en egen logo for hver bransje, med bransjespesifik betegnelse under hovedlogos navnetrekk. Størrelsesforholdet mellom disse tre logoelementene er konstant, og skal ikke endres.
Det er definert en freespace rundt logo for å sikre god lesbarhet av logo. Dette er et absolutt minstekrav, sørg alltid for at logo har godt med luft rundt seg.
Anbefalt minstestørrelse
Det er viktig å sikre at logo alltid er synlig nok ved å ikke gjøre den for liten. Til print anbefales det en minstehøyde på 6 mm, mens det for digita anbefales en minstehøyde på 35px.
Hva man ikke skal gjøre
Farger
Profilfarge
Oransje er Samfunnsbedriftenes profilfarge. En solid og stødig signalfarge, som symboliserer operasjonell handlekraft. Fargen er også inspirert av arbeidstøy og refleksvester.
Mørk rød, grønn, blå og beige brukes i sjeldne tilfeller når det f.eks er behov for å variere mellom kategorier, infografikk, ulike elementer på nettsiden osv.
Den orange profilfargen skal alltid være etterlatt inntrykk. Samtidig er fargen mektig, og bør derfor alltid kombineres med mye hvitt for å få et luftig og sofistikert uttrykk. De øvrige sekundærfargene lys beige og mørk brun kan også benyttes i utvidet grad. De øvrige tertiærfargene benyttes i mye mindre grad, og da foretrukket kun én av gangen på samme flate.
Typografi er en viktig del av hvordan man oppfattes. Det er litt som å kle seg korrekt etter hvilket inntrykk man ønsker å oppnå, og for oss er det viktig at typografien kommuniserer ærlighet og at man er til å stole på. Profilfonten er i tillegg essensiell når det kommer til gjenkjennelighet av profilen. Det er derfor viktig at man er konsekvent med riktig bruk av font og typesnitt.
Profilfont
Profilfonten til Samfunnsbedriftene heter Wasa. Fonten har et solid og distinkt uttrykk. Bold og medium brukes i overskrifter, sitater etc. Regular kan brukes i korte brødtekster.
Støttefont
Til lengre tekster benyttes fonten Suisse. Denne fonten er bedre lesbar i lengdetekst, og er derfor bedre egnet til lengre brødtekster både digitalt og på trykte flater.
Systemfont
Til bruk i Office-programmer som Word og Powerpoint, benyttes systemfonten Arial.
Eksempler på bruk
Wasa skal i hovedsak brukes så mye som mulig, men når tekster blir veldig lange eller må setter i små størrelser, brukes Suisse for bedre lesbarhet.
Hva man ikke skal gjøre
For å holde et konsekvent uttrykk, er det viktig å aldri endre på fontene på en måte som endrer uttrykket. Man må aldri klemme eller strekke fonten, slik at proposjonene blir forvrengt. Det gjør den ugjennkjennelig og forstyrrer lesbarhet. Farger skal alltid være fra verktøykassa og man må unngå å bruke fremmede fonter.
Profilelement
Med utgangspunkt i logosymbolets form, er det utviklet ulike profilementer. For å skape variasjon og dynamikk, er det flere måter å benytte profilelementene på.
Heksagon
Hele heksagonet kan benyttes som bildemaske eller flat farge, i sin hele form eller utfallende i formatet.
Profilelementet kan benyttes som en bildemaske:
Profilelementet kan legges i hvitt på et bilde for f.eks plassering av tekst:
Bildemasken kan benyttes utfallende på to av sidene i formatet:
Hvit form kan benyttes utfallende på to av sidene i formatet:
Ramme
For en mer subtil implementering, kan også heksagonet benyttes som en tynn ramme. Det er viktig å påse at tykkelsen på rammen står i forhold til formatet det eksponeres på.
Det kan benyttes opp til to rammer liggende direkte på et rolig bilde, dersom det ikke er øvrige grafiske elementer på samme flate. Begge rammene må være utfallende på to av sidene i formatet:
Rammen kan også benyttes på flate farger, og ramme inn f.eks. tekst:
Halvt heksagon
Heksagonet kan også benyttes i halv form, som bildemaske eller flat farge.
Halvt heksagon som maske:
Halv heksagon som flat form:
Hero
De to formene som utgjør logo kan også benyttes i samstiling, hvor den øverste del av logosymbol skaleres opp og benyttes som bildemaske. Se eksempel under for inspirasjon.
Hva man ikke skal gjøre
Foto
Fotomanér
Samfunnsbedriftene representerer ekte mennesker, ekte jobber og ekte samfunn. Det humane og mellommenneskelige aspektet er sentralt, og oppnås med naturlig belysning og naturlige ikke-oppstilte situasjoner.
Motivene bør utstråle mangfold, ekthet, handlekraft og vise menneskene som utgjør samfunnets byggestener. Gjerne en kombinasjon av ute og inne, by og bygd.
Bildene vist under er kun til inspirasjon.
Hva man ikke skal gjøre
Flere elementer og formater
Samfunnsbedriftenes grafiske profil inneholder mange flere elementer, blant annet maler for Powerpoint og Word, mailsignaturer og videomaler. Hvis du har behov for disse, kan du ta kontakt med oss på post@samfunnsbedriftene.no. Det samme gjelder hvis du trenger print-formater (cmyk, eps, pms) av de ulike grafiske elementene.
Grafisk profil for Samfunnsbedriftene er utarbeidet av Los & Co.
På denne siden kan du laste ned Samfunnsbedriftenes grafiske elementer i png-format. Hvis du trenger print-formater (cmyk, eps, pms), eller ønsker tilgang til våre skrifttyper – ta kontakt på post@samfunnsbedriftene.no.