Det går fram av Samfunnsbedriftenes arbeidslivsundersøkelse, som viser at et klart flertall av medlemsbedriftene står foran betydelige omstillinger – både på kort og lengre sikt.
– Vi har lenge visst at mange av våre medlemmer ikke har den kompetansen de trenger, samtidig som de sliter med å skaffe seg den, sier fungerende administrerende direktør Barbro Noss i Samfunnsbedriftene.
– Når vi spør medlemmene våre om behov for omstilling på kort og lengre sikt, blir det enda tydeligere hvilke utfordringer de står overfor.

Oransje = Omstillingsbehov om 0-2 år, grå = omstillingsbehov om 3-6 år. Økt datasikkerhet og sikring av kritisk infrastruktur er den viktigste årsaken til omstillingsbehov på kort sikt.
Kort sikt: Sikkerhet, digitalisering og KI
Hele 78% av medlemmene trekker fram økt datasikkerhet og sikring av kritisk infrastruktur som det største omstillingsbehovet de neste to årene.
– Dette viser at vi lever i urolige tider. Samfunnsbedriftenes medlemmer forvalter mye kritisk infrastruktur som skal sikres mot ulike typer angrep. Samtidig gir avhengigheten av teknologi et økt behov for å beskytte datasystemene, sier Noss.
Etter sikkerhet, er det digitalisering (74%) og økt bruk av KI (67%) som medlemmene mener gir størst behov for omstilling.
– Bedriftene kan ikke skyve digitalisering og effektivisering foran seg. Det er nødvendig for å levere gode tjenester og sikre bærekraftig drift. De store mulighetene som åpner seg med KI, er også noe medlemmene tror at de må være oppmerksomme på, sier Noss.
Lang sikt: Endrede behov hos ansatte og kunder
Når bedriftene løfter blikket mot de neste 3-6 årene, er det særlig tilpasning til behov både internt og ekstern som er drivere for omstilling.
Øverst kommer endrede kompetansebehov hos ansatte (47,4%), utvikling av nye tjenester (45,1%) og endrede behov hos innbyggere og næringsliv (43,7%).
– Det tyder på at medlemmene forventer til dels store endringer fram mot 2030, og at de erkjenner at det vil kreve betydelig omstillingsevne. Både økt bruk av KI (41,3%) og driftsløsninger som reduserer klimagassutslipp (38,6%) skårer ganske høyt, og underbygger at det er klimakrav og teknologisk utvikling som vil trigge mest omstilling, sier Barbro Noss.
– Den grønne omstillingen er en av de største oppgavene vi står overfor. Den vil kreve både ny teknologi, nye investeringer og ny kompetanse. Mange av våre medlemmer får strengere krav fra myndighetene, enten det er mindre utslipp, mer gjenvinning, eller nye direktiver fra EU.
Stor variasjon
Det er stor variasjon mellom de ulike bransjene.
– Samtlige vann- og avløpsmedlemmer i undersøkelsen svarer at økt datasikkerhet og sikring av kritisk infrastruktur er den viktigste driveren for omstilling. Blant kontrollutvalg og revisjon er det derimot økt bruk av kunstig intelligens som blir trukket fram av nesten samtlige, sier Noss.
– Og der kun noen få kontrollutvalg og revisjonsbedrifter tror endrede kompetansebehov hos egne ansatte er viktigst, trekker nær 75% av brann- og redningstjenestene fram dette. Det viser hvor stor variasjon i behov det er mellom bransjene
Ikke færre ansatte
Til tross for en forventning om både digitalisering og effektivisering som drivere for omstilling, tror ikke samfunnsbedriftene dermed at det blir behov for færre ansatte i framtiden.

Flere eller færre ansatte etter omstilling? Tallene varierer fra bransje til bransje, men de fleste virksomheter tror antall ansatte vil være stabilt etter omstilling.
– 38% tror de vil ha bruk for like mange ansatte etter en omstilling, mens 36% svarer at de vil ha bruk for like mange ansatte, men med annen kompetanse.
– Kun 10% prosent tror de vil ha bruk for færre ansatte, mens 14% tror de vil ha bruk for flere. Om jeg skal våge meg på en konklusjon, må det vel være at samfunnsbedriftene fortsatt ser for seg antall ansatte på dagens nivå, men at kompetanseheving blir stadig viktigere for å møte omstillingen, sier Barbro Noss.