Deltok du på vårt første webinar om digitalsikkerhetsloven? Nå går vi dypere inn i materien. Formålet med digitalsikkerhetsloven og digitalsikkerhetsforskriften er å fastsette felles grunnleggende krav til digital sikkerhet for virksomheter som leverer samfunnskritiske tjenester.
OBS: Det avholdes et eget kurs for havnene (26. november)
og for energiselskapene (dato fastsettes snart) om de nye reglene for digital sikkerhet. Hvem må følge reglene?
Lurer du på om din virksomhet er pålagt å følge de nye reglene? Se faktaboks.
Også virksomheter som ikke oppfyller kriteriene kan med fordel følge regelverket. Det vil gi et ekstra nivå av sikkerhet for så vel eierne og brukerne og de som leverer en samfunnskritisk tjeneste.
Regelverket skal særlig bidra til å forebygge, avdekke og motvirke uønskede hendelser i nettverk og informasjonssystemer som brukes for å levere samfunnsviktige tjenester.
Praktisk tilnærming
Dette kurset gir deg verktøy og praktiske råd for å etterleve kravene i digitalsikkerhetsloven. Vi følger lovens tredelte tilnærming til sikkerhetsarbeidet: å forebygge, avdekke og motvirke.
Med det går vi gjennom hvordan du kan oppdatere styringssystemet, forankre ansvaret hos ledelsen og sikre at virksomheten oppfyller kravene.
Det blir representanter for konsulentselskapet Deloitte som står for det faglige innholdet.
Agenda
1. Innledning og oversikt – Kort om digitalsikkerhetsloven, hvordan du finner ut om din virksomhet er omfattet gjennom terskelverdier, samt kort om tilsyn og sanksjoner
2. Slik tilpasser du virksomheten til de nye kravene om digital sikkerhet – Hvordan du går frem for å sikre etterlevelse, forankring, ledelsesansvar, strategi og ressursbruk
3. Kartlegging og etterlevelse – Oversikt over kravene i regelverket, innmeldingsplikt, tips til gap-analyse, kartlegging av tjenester, leveransekrav og systemer
4. Risikostyring og beredskap – Risikovurdering og beredskapsplaner
5. Oppfølgingsplikt for leverandører – Hvilke leverandører er omfattet, hvilke krav må din virksomhet stille til leverandørene
6. Varsling og hendelseshåndtering - Varslingsplikter og frister, håndtering av hendelser
Dato: 26. november kl. 13.00–15.00
Sted: Teams-lenke blir sendt ut dagen før webinaret
Pris:
- Medlemmer: 2.500 kr
- Andre deltakere: 3.000 kr