Søk

Statsbudsjettet 2026:

Å spare seg til grønn fant

|
Publisert:
16. oktober 2025

Regjeringens klimastatus og -plan for 2026 vitner om en dreining mot større avhengighet av kvotekjøp. Det kan bli en dyr sovepute for å få til grønn omstilling her hjemme.

Norges klimaregnskap står og faller på utslipp som skjer nær folk: veitransport, bygg vi eier, avfall vi håndterer, havner vi driver og maskinparken vi bruker hver dag.
Nettopp her vokser utfordringen.
Avstanden mellom utslippsbudsjettet i ikke-kvotepliktig sektor og forventede utslipp – det såkalte ESR-gapet – har økt markant siden i fjor. Det betyr at mer må kuttes hjemme i privat og kommunal sektor, eller kjøpes inn som utslippsenheter fra andre EU-land.

Lokal omstilling er en forutsetning

Internasjonale klimakreditter under Parisavtalens artikkel 6 hjelper ikke på ESR-regnskapet. Derfor er lokal omstilling ikke en hyggelig tilleggshistorie – den er selve forutsetningen for at Norge skal levere på klimamålene.
Så lenge det er stort behov for tempo, er det et paradoks at forslag til statsbudsjett for 2026 peker i motsatt retning. Ambisjonene består, men virkemidlene svekkes der utslippskuttene faktisk kan leveres raskt og rimelig.
Rammen til statsforetaket Enova, som skal fremme omstilling til et lavutslippssamfunn, er lavere enn i fjor. Klimasats-ordningen, som er det mest tilgjengelige tiltaket for kommunal omstilling, forblir liten.
Samtidig legges det opp til økt bruk av kvotekjøp fram mot 2030. Når vi gjør oss mer avhengige av å kjøpe klimakutt utenlands, mister vi investeringer, læringseffekter og beredskap hjemme. Det gjør omstillingen dyrere på sikt – både forstaten og for innbyggerne.

Klimapolitisk motor

Kommunale selskaper er motoren i praktisk klimapolitikk. Vi kan elektrifisere og biogassifisere renovasjonsflåter og servicebiler, bygge ut landstrøm og miljøvennlig drivstoff i havnene, øke materialgjenvinning, energieffektivisere bygg, fase ut fossil spisslast og ruste vann- og avløpssystemer for mer ekstremnedbør.
Dette er ikke pilotprosjekter – det er modne investeringer med dokumenterbar effekt på utslipp, kostnader og beredskap.
Flaskehalsene er ikke tekniske – de er finansielle: Høyere kapitalkost, uforutsigbare støttevinduer, korte horisonter og ordninger som ikke matcher størrelsen på oppgaven.
Regelverkene strammes til, og det er bra. Men nye krav uten tilhørende finansielle verktøy gir i praksis tregere lokal omstilling. For kommunale selskaper betyr det å ta mer risiko, utsette gode tiltak, eller plukke de små prosjektene først – mens de store, kritiske og grønne investeringene blir liggende.
Dermed taper vi både utslippskutt, innovasjon og kapasitet til å håndtere klima- og naturhendelser. Når regnet kommer horisontalt, er det ikke kvoter som hjelper – det er robuste VA-systemer, beredskap i brann- og redningstjenesten og et strømnett som tåler belastningen.

Bedre virkemiddelapparat

Vi trenger et virkemiddelapparat som speiler ambisjonene. For det første må Klimasats-ordningen løftes og gjøres flerårig, slik at kommuner og kommunale selskaper kan planlegge og gjennomføre store porteføljer for utslippskutt og klimatilpasning – ikke bare enkeltstående tiltak.
For det andre trenger vi tydelige og forutsigbare Enova-spor som er åpne også for kommunale aktører. Det må finnes finansieringsmuligheter for alle som bidrar til sirkulærøkonomisk ressursutnyttelse, investeringer i infrastruktur som ettersorteringsanlegg for å øke utsorteringsgraden, landstrøm og elektrifisering av havner, biogassverdikjeder fra matavfall til drivstoff, og energieffektivisering og varmeomstilling i kommunale bygg.
For det tredje må staten bidra til risikoavlastning i strømnett og vann og avløp. Dette er kritisk infrastruktur med samfunnsnytte, men inntektsstrømmene kommer først lenger frem.

Flere gevinster

Dette er ikke en ønskeliste – det er en investeringsplan for å levere på Norges klimaforpliktelser på den eneste måten som varer: Ved å gjennomføre omstillingen i Norge.
Hver krone vi legger igjen i lokale verdikjeder for landstrøm, ombruk, biogass, energieffektivisering og robust infrastruktur, gir flere gevinster samtidig. Vi får lavere klimagassutslipp og energibruk, bedre beredskap, høyere kompetanse og flere lokale arbeidsplasser.
Alternativet er dyr “siste-liten-handel” av utslippsenheter og etterslep i kritisk infrastruktur.
Kommunale selskaper står klare, og kan levere raske, målbare kutt og økt klimatilpasning. Men da må virkemidlene få riktig størrelse og innretning.
Regjeringens ambisjoner er gode. Men både verktøykassa og tempoet må opp i samme divisjon. Det koster mindre å bygge løsningen hjemme enn å kjøpe oss fri gjennom kvoter. I tillegg blir den store gevinsten igjen der folk bor.

Les mer om

«Grønn bok»

Regjeringens årlige Klimastatus- og plan, også kalt "Grønn bok", oppsummerer hva som er gjort på klimaområdet og hvordan Norge ligger an til å nå klimamålene, samt foreslår nye tiltak.
Grønn bok legges fram sammen med forslag til statsbudsjett hvert år, og fungerer som regjeringens rapportering etter klimalovens §6.
Formålet er å vise vei mot innfrielse av EU-forpliktelser og målene i Paris-avtalen, og justere politikk og virkemidler fra år til år.
Fjerde utgave lagt frem 15. oktober 2025.

Kilde: Regjeringen.no

ESR

ESR står for Effort Sharing Regulation, og er EUs innsatsfordelingsforordning.
ESR setter bindende årlige utslippsbudsjett for perioden 2021–2030 for ikke-kvotepliktige utslipp. Det omfatter veitransport, bygg/oppvarming, jordbruk, avfall og småindustri, og utgjør nesten 60 % av EUs innenlandske utslipp.
ESR inneholder fleksibiliteter (banking/borrowing/handel mellom land).
Norge deltar i ESR gjennom vår klimaavtale med EU via EØS-avtalen. Vi må derfor oppfylle ESR-forpliktelsene uavhengig av målene i Paris-avtalen

Klimasats

Klimasats-ordningen er et statlig tilskudd som hjelper kommuner og fylker med å kutte klimagassutslipp og gjennomføre lokal omstilling.
Tilskudden kan søkes av kommuner, fylkeskommuner, Longyearbyen og foretak etter kommunelovens kap. 9. Det gjelder for eksempel ikke IKS og AS.
Klimasats støtter klimavennlige anskaffelser og tiltak, inkl. forprosjekter. De prioriteres etter hvor kostnadseffektivt det kuttes i klimagassutslipp (kr/tonn CO2e) og gjennomføringsevne.
Det er et krav om politisk forankring, moden plan og dokumenterbar effekt (tCO₂/kWh).

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
7439 Trondheim
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern