Når viktige tjenester organiseres som selskaper, får kommunedirektøren ikke lenger formell styringsmyndighet. Men ansvaret overfor kommunestyret består. Da må det etableres nye rutiner – og forståelse på tvers.
Et paradoks i kommune-Norge
Kommunedirektøren har ansvar for:
- Økonomistyring
- At saker som legges frem for kommunestyret er forsvarlig utredet.
- Koordinering av kommunens tjenester.
- Helhetlig planlegging
Men: Når tjenester organiseres som selskaper, skjer styringen via eierorganene – ikke kommunedirektøren. Resultatet?
➡️ Kommunedirektører som er formelt utenfor styringslinjen, men fortsatt forventes å «ha oversikt».
Fire typiske utfordringer
- Informasjonsgap
Kommunedirektøren får ikke tilstrekkelig informasjon om selskapsutvikling, økonomiske behov eller risiko. - Koordineringsvansker
Selskapets budsjettrutiner og investeringsplaner passer ikke inn i kommunens økonomiprosess. - Selskapet skal bare ivareta «selskapsinteressen»
Selskaper tar beslutninger uten å vurdere hvordan det påvirker resten av kommunens ansvar og tjenestetilbud. - Mangel på involvering
Kommunedirektøren faller ut av viktige deler av dialogen.
Hvorfor er dette et problem?
📉 Manglende innsikt gjør det vanskelig å vurdere og forsvare selskapenes budsjetter og investeringsplaner overfor kommunestyret.
⚠️ Uten god koordinering kan kommunedirektøren bli sittende med ansvaret – uten verktøyene.
🧭 Resultatet kan bli dårligere politisk beslutningsgrunnlag, dårligere tjenester og svekket tillit.
Tre grep for å sikre helhet og styring
- Involver kommunedirektøren i eiermøter
Ikke som eier, men som rådgiver med ansvar for kommunens helhet. Det gir bedre innsikt og koordinering. - Bruk årshjul som samsvarer med kommunenes økonomiprosess
Selskapene bør tilpasse egne prosesser slik at budsjettbehov og investeringsplaner presenteres i tide til kommunenes budsjettarbeid. - Etabler faste dialogrutiner mellom selskap og kommunedirektør
Informasjon om risiko, tjenestebehov og økonomi må være del av løpende samhandling.
Ekstra viktig for tilskuddsavhengige selskaper
Flere selskaper er helt avhengige av eierkommunenes tilskudd – for eksempel innen brann og redning, helse, krisesenter eller IKT. Da må ...
✅ ... behov for investeringer og drift forankres tidlig
✅ ... kommunedirektøren forstå hvorfor kostnader øker
✅ ... selskapsledelsen kunne begrunne tallene godt
Dette er ikke bare nyttig for selskapet – det er avgjørende for at kommunedirektøren skal kunne anbefale bevilgning til kommunestyret med troverdighet.
Konklusjon:
Kommunedirektøren har ikke formell styringsmyndighet over selskapene – men har et reelt ansvar for helheten. Derfor må det etableres klare og forpliktende rutiner som sikrer informasjon, koordinering og dialog. Gode kommunale selskaper lykkes når administrasjon og eiere trekker i samme retning.