Søk

Eierstyring:

Eierstrategi: Dette bør den inneholde

Brannsjef som instruerer brannkonstabler.
Foto: Oslo brann og redning
|
Publisert:
10. desember 2025

Vet du hva en eierstrategi bør inneholde? Vi hjelper deg med å skille skitt og kanel, og gir deg 12 punkter til en strategi som vil bidra til bedre eierstyring.

Dette er andre artikkel om utvikling av en eierstrategi for kommunale selskaper. I forrige artikkel så vi på forberedelsene, mens vi her ser på hva en eierstrategi bør inneholde.
Det er mange som blander sammen «eierskapsmelding» og «eierstrategi». Noen blander også «eierstrategi for selskapet» med «selskapsstrategi».
Det er viktig å klargjøre forskjellene, og å gå nærmere inn på hvorfor en eierstrategi for det enkelte selskap er et mer målrettet verktøy for eiere som vil oppnå suksess med sine selskaper.
Les også om hvordan man jobber fram en eierstrategi

Hva er hva?

Eierskapsmelding:
Et overordnet styringsdokument som skal vedtas av kommunestyret, og gi oversikt over alle selskaper kommunen eier – og hvordan den vil utøve eierskapet sitt på overordnet nivå.
Eierstrategi:
En konkret plan for ett enkelt selskap – laget av (og for) eierne – som sier hva selskapet skal oppnå, og hvordan eierne skal følge opp.
Selskapsstrategi:
Denne strategien skal svare ut eierstrategien på et mer operativt plan, og angi tiltak og virkemidler som selskapet mener er egnet til å oppnå eiernes mål. Dette er styrets verktøy, ikke eiernes.
Vi skal i denne artikkelen se på hva som er anbefalt innhold i en selskapsspesifikk eierstrategi. I forrige uke så vi på hvordan man kan gå frem for å utvikle en god, forankret eierstrategi.
Det er enklere å diskutere konkrete eksempler, og derfor har vi valgt ut en spesifikk bransje denne gangen.

Dette bør med

Basert på gjennomgangen av noen utvalgte eierstrategier for interkommunale brannselskaper og anbefalinger fra KS og ulike fagmiljøer om god eierstyring, kan følgende anbefalte innhold inngå i en god og fremtidsrettet eierstrategi for et interkommunalt brannselskap:
1. Formål med eierstrategien
  • Beskrive hvorfor eierstrategien er laget, og hvordan den skal brukes.
  • Understreke ønsket om god eierstyring, effektiv drift og demokratisk kontroll.
  • Klargjøre forholdet mellom selskapets autonomi (styrets ansvar) og eiernes styring.
2. Om selskapet og dets formål
  • Kort historikk, organisasjonsform og lovgrunnlag.
  • Definisjon av kjerneoppgavene: brannvern, redning, forebygging, feiing og beredskap.
  • Presisering av hvilke andre oppgaver et brannselskap skal kunne påta seg og løse på vegne av eierne.
  • Grensegang mot andres ansvar (helseoppdrag, politi, kommune)
  • Beskrive selskapets rolle i kommunal beredskap og i en større samfunnssikkerhetssammenheng.
3. Eiernes formål og motivasjon for eierskapet
  • Hva ønsker eierkommunene å oppnå?
    • Trygge og profesjonelle forebyggings- og beredskapstjenester.
    • Effektiv og bærekraftig ressursbruk.
    • Sterk fagkompetanse og rekruttering.
  • Koble eierskapet til overordnede politiske mål og samfunnsansvar.
4. Rolle- og ansvarsavklaring
  • Tydeliggjøre rollene til:
    • Eiere (kommunestyrene).
    • Representantskapet (øverste eierorgan).
    • Styret (strategisk ledelse).
    • Daglig leder (operativ ledelse).
  • Avklare forholdet mellom folkevalgte, administrasjon og selskapet.
  • Presisere lovregulert ansvarsfordeling mellom eiere, styre og daglig leder – fremheve viktigheten av å respektere denne rolle- og ansvarsfordelingen
5. Eiersamarbeid og samspill
  • Rutiner for eiermøter, eierdialog og politisk/administrativ samordning.
  • Hvordan krevende saker, uenighet og konflikter mellom eiere skal håndteres.
  • Faste arenaer for evaluering av eierskap og samarbeid.
6. Styresammensetning og eierkrav til styret
  • Kompetanseprofil: Operativ beredskap, økonomi/finans, HR/HMS, digital sikkerhet, juridisk/IKS, samfunnssikkerhet.
  • Mangfold og habilitet: Kjønn, alder, bakgrunn. Klare habilitetsregler (eks. kommunestyrepolitikere / ordfører i styret? Kommunalt ansatte / kommunedirektører i styret?).
  • Godtgjøring: Moderat og i tråd med eiernes prinsipper.
  • Evaluering: Årlig styreevaluering (egenevaluering), mulig tillegg av periodisk ekstern evaluering.
7. Forventninger til virksomheten
  • Tydelige og målbare forventninger til:
    • Tjenestekvalitet og beredskap
    • Forebyggende arbeid og innovasjon
    • HMS og arbeidsmiljø
    • Kompetanseutvikling
    • Miljø og bærekraft
    • (Forutsigbar) utbyttepolitikk fra ikke-lovpålagte tjenester (hvis aktuelt)
  • Krav om rapporteringsstruktur og oppfølging av resultater (kvartalsvis/årlig):
    • Måloppnåelse, økonomi (drift/investering), beredskap (kapasitet/samtidighet), forebygging (tilsynsdekning/effekt), HMS, digital sikkerhet, risikomatrise, forbedringstiltak, miljø.
8. Økonomistyring og budsjettdisiplin
  • Prinsipper for kostnadsfordeling.
  • Kjøreregler for budsjettprosess.
  • Forutsigbarhet for både selskapet og eierkommunene.
  • Rutiner og ønsket prosess for beslutninger om ekstraordinære investeringer og finansiering.
9. Forvaltning av eiendom og utstyr
  • Klare føringer for:
    • Eierstruktur og ansvar for bygningsmasse. Vedlikehold og eierskapsansvar.
    • Materiell: standardiseringsprinsipper, utskiftningssyklus, teknologi, anskaffelser
    • Investeringer i utstyr og stasjoner, herunder lokaliseringsspørsmål (responstid, vaktordninger, samlokalisering med andre «blålysetater» osv).
10. Åpenhet, etikk og samfunnsansvar
  • Styresammensetning og krav til habilitet.
  • Krav til etiske retningslinjer og samfunnsansvar.
  • Åpenhet i forvaltning og tilgjengelig informasjon.
11. Kompetanse og utvikling
  • Strategi for å sikre rekruttering og kompetanse på lang sikt.
  • Samarbeid med utdanningsinstitusjoner.
  • Fremme utvikling og innovasjon i brann- og redningstjenester.
12. Evaluering og revisjon av eierstrategien
  • Jevnlig revisjon av strategien (ikke anbefalt oftere enn hvert 4. år).
  • Evaluering av måloppnåelse og samarbeid.
  • Justering basert på endrede rammebetingelser eller kommunestruktur.

Overfør til din bransje

Dette er en brutto liste over hva som kan være med i en selskapsspesifikk eierstrategi for et interkommunalt brannselskap. Oversikten kan tjene som eksempel for andre bransjer også. Overskriftene og temaene står seg på tvers av bransjer, men det må gjøres en konkret tilnærming.
Når man skal gå til verks, må man tilpasse og diskutere seg frem til hvilke rammebetingelser som gjelder for sin bransje, hvilke lovpålagte eller andre oppgaver som er viktige for eierne å få løst, hvilken utviklingsretning bransjen går i, og mere til.
Gjør man dette på riktig måte, vil styringsfundamentet være solid og selskapet får en forutsigbar retning til glede for administrasjon, styre og eierne selv.
Lykke til!

Les mer om

Agnete B. Sommerset
Bilde av Agnete B. Sommerset. Foto: Jill Johannessen
Juridisk direktør
992 47 988
Send en e-post

Artikler om eierstyring

Brannsjef som instruerer brannkonstabler.
Arbeidsliv og juss - Aktuelt
10. desember 2025
Eierstrategi: Dette bør den inneholde
Les mer

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
7439 Trondheim
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern