Søk

Eierstyring:

Eierstrategi: Slik jobber du den fram

Bilde av Elverum rådhus
Foto: Steinar Q. Andersen
|
Publisert:
10. desember 2025

En eierstrategi for selskapet sikrer bedre eierstyring. Her er rådene om hvordan du går fram.

Dette er første artikkel om utvikling av en eierstrategi for kommunale selskaper. Her ser vi på forberedelsene, mens neste artikkel går gjennom hva eierstrategien bør inneholde.
Det er flere måter å utarbeide en selskapsspesifikk eierstrategi. Én måte er å kjøpe seg konsulenttjenester og få et ferdig produkt servert som eiere kan ta stilling til. En annen (og mye bedre måte) er om både eiere, styre og selskapet selv er aktive i utformingen av den.
For kommunalt eide selskaper er det en tilleggsdimensjon i eierskapet, og det er at hele kommunestyret (eller alle kommunestyrene) skal stille seg bak strategien.
Den må altså politisk forankres for at alle skal få et eierskap til den. Kombinert med få administrative ressurser i selskapet, kan dette utgjøre en utfordring.
Hvordan løser man det på best mulig måte?
I denne artikkelen ser vi på anbefalt fremgangsmåte og forslag til prosess. I neste artikkel kommer vi med forslag til hva en slik eierstrategi bør inneholde.

Slik gjør du

1. Klarlegging av eiernes ønske
  • Eierne må ha ønske om, og vilje til å prioritere å arbeide dette frem.
  • Det anbefales sterkt å diskutere prosessen i et eiermøte før igangsetting.
  • Avklare mandat, budsjett og fremdrift.
2. Organisering av arbeidet
  • Etablere en prosjektgruppe med representanter fra (alle?) eierkommuner.
    • Prosjektleder kan komme fra eierkommune, være ekstern eller lignende.
    • Prosjektleder bør også ha skrivekapasitet. Det er viktig å få noe skriftlig, som kan diskuteres, på bordet tidlig.
  • Etablere en styringsgruppe – særlig hvis flere nivåer er involvert eller prosessen tar lang tid (valgfritt).
  • Bruk av ekstern fasilitator (konsulent) anbefales ved komplekse eierskap, ved motsetninger mellom eiere, der selskapets administrasjon er liten, eller der kommuneadministrasjonen ikke har tilstrekkelig med ressurser å avse.
3. Politisk forankring
  • Politiske verksteder og eiermøter.
  • Representantskap som drøftingsarena.
  • Beste praksis vil være å ta to eller tre runder med alle kommunestyrene, f.eks.:
    • Oppstart og mandat.
    • Drøfting av prinsippnotat.
    • Vedtak av ferdig strategi.
Tabell over nivå og roller i prosessen
4. Mulig arbeidsmodell
  • Oppstart og mandat – forankre i kommunene.
  • Kartlegging og innsikt – eiere, selskap, nå-situasjon, regulatoriske forhold, forventninger.
  • Politisk dialog – felles eierstyringsprinsipper i interkommunalt selskap.
  • Strategiutkast – utformes av prosjektgruppe (evt. med fasilitator).
  • Behandling og vedtak – representantskap, formannskap og kommunestyrer.
5. Oppfølging og implementering – sikre etterlevelse av strategien
  • Styret må utarbeide en mer operativ selskapsstrategi.
  • Selskapsstrategien skal svare ut eierstrategien.
  • Daglig leder får ansvaret for å iverksette selskapsstrategien og lage handlingsplaner osv.
  • Styret må støtte opp under strategisk arbeid og allokere nødvendige midler i budsjettet.
  • Representantskapet må følge opp og vedta nødvendig budsjett for å realisere målene i selskapets strategiske dokumenter

Oppsummering:

  • Eierstrategi er et nødvendig styringsverktøy – ikke “nice to have”.
  • Like viktig som ferdig dokument, er prosessen og forankringen.
  • Beregn god tid arbeidet! (minimum 18-20 uker – men avhengig av antall eiere, selskapets kompleksitet).
  • Gode prosesser skaper felles forståelse og eierskap til resultatet.
  • Planlegg for minst to runder i hvert kommunestyre.
  • Bruk eierdialoger, representantskap og politiske verksteder aktivt.
Lykke til med et viktig arbeid!
Klar for å gå videre? Les om hva eierstrategien bør inneholde!

Les mer om

Agnete B. Sommerset
Bilde av Agnete B. Sommerset. Foto: Jill Johannessen
Juridisk direktør
992 47 988
Send en e-post

Artikler om eierstyring

Brannsjef som instruerer brannkonstabler.
Arbeidsliv og juss - Aktuelt
10. desember 2025
Eierstrategi: Dette bør den inneholde
Les mer

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
7439 Trondheim
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern